perjantai 8. marraskuuta 2013

Matkailualan lainsäädäntö tehtävä

ASETUS VALMISMATKASTA ANNETTAVISTA TIEDOISTA

1. Mitä asetuksessa todetaan tapauksesta, jossa alaikäinen osallistuu matkalle ilman huoltajaa?

Matkanjärjestähjän on hyvissä ajoin ennen matkaa annettava hänen huoltajalleen tiedot, joiden avulla alaikäiseen tai hänestä matkakohteessa vastuussa olevaan henkilöön saadaan suoraan yhteys.

2. Minkälaisessa esitteessä matkanjärjestäjän ei tarvitse julkaista yleisiä valmismatkaehtoja, vaikka niitä sovelletaan sopimuksissa?

Yleisiä matkaehtoja ei tarvitse julkaista enintään kahdeksansivuisessa esitteessä, jos ehdot ovat muulla tavoin matkustajan saatavilla. Esitteessä on kuitenkin viitattava sovellettaviin yleisiin matkaehtoihin sekä mainittava, mistä ne voi saada tai, jos ehdot on julkaistu matkanjärjestäjän muussa esitteessä, missä ne on julkaistu.

3. Mitä asetus sanoo matkanjärjestäjän tiedotusvelvollisuudesta tilanteesta, jossa sillä ei ole matkakohteessa omaa matkustajaa avustavaa henkilökuntaa?

Jos matkanjärjestäjällä ei ole matkakohteessa henkilökuntaa, joka voi avustaa matkustajaa valmismatkalain 16 §:ssä säädetyn mukaisesti, matkanjärjestäjän on hyvissä ajoin ennen matkaa ilmoitettava matkustajalle matkanjärjestäjän tai välittäjän paikallisen edustajan nimi, osoite ja puhelinnumero tai vastaavat tiedot paikallisista toimipaikoista, joihin matkustaja voi vaikeuksissa ottaa yhteyttä. Jos tällaisia edustajia tai toimipaikkoja ei ole, matkustajalle on ilmoitettava, miten hän tarvittaessa saa yhteyden matkanjärjestäjään tai välittäjään.

4. Matkaesite on yksi matkanjärjestäjän tapa tiedottaa valmismatkasta. Minkä vaatimuksen asetus asettaa esitteen saatavuudesta?

Jos matkasta on laadittu esite, matkanjärjestäjän on ennen sopimuksen päättämistä huolehdittava siitä, että esite on hankaluudetta matkustajan saatavilla.

5. Mitä asetus määrää ”pikku printin” käytöstä esitteessä? 

Sopimukseen sovellettavat yleiset ehdot on julkaistava esitteessä selkeästi havaittavalla tavalla ja helposti luettavalla kirjasinkoolla.


ASETUS VALMISMATKALIIKKEISTÄ

1. Kuluttajavirasto määrittelee valmismatkaliikkeelle vakuuden. Mitkä asiakirjat valmismatkaliikkeen on toimitettava kuluttajavirastolle, jotta se voi arvioida vakuuden suuruuden?


Valmismatkaliikkeistä annetun lain 3 luvussa tarkoitetuksi vakuudeksi voidaan hyväksyä:
1) luotto- tai vakuutuslaitoksen antama takaus tai vakuutus, joka on laadittu ehdoin, että se päättyy aikaisintaan kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun kuluttajavirasto on saanut vakuudenantajalta vakuuden päättymistä koskevan ilmoituksen, ja jossa vaatimusten esittämisaika on vähintään kolme kuukautta vakuuden voimassaoloajan päättymisestä; tai
2) muu turvaavuudeltaan ja täytäntöönpantavuudeltaan vastaava vakuusasiakirja.

2. Miten valmismatkaliikkeen harjoittajan on huolehdittava siitä, että matkustajien ennen matkaa suorittamat maksut on helppo tarvittaessa selvittää?

Vakuuden asettamiseen velvollisen valmismatkaliikkeen harjoittajan, joka järjestää tai välittää valmismatkoja ulkomaille, on järjestettävä kirjanpitonsa sellaiseksi, että matkustajien ennen valmismatkalle lähtöään maksamat varausmaksut ja kokonaishinnan loppusuoritukset käyvät ennakkomaksuina ilmi kirjanpidosta.

3. Valmismatkaliikkeen on tehtävä valmismatkaliikerekisteriin ilmoituksia. Milloin ilmoitus katsotaan tehdyksi?

Ilmoitusta tehtäessä on suoritettava säädetty maksu. Ilmoitus katsotaan tehdyksi vasta sitten, kun maksu on suoritettu.

4. Valmismatkaliike Eskon Eestinmatkat Oy järjestää valmismatkoja Tallinnaan. Oy:n perimä ennakkomaksu on 10 €/matkustaja. Mistä velvollisuudesta Oy saattaa vapautua? Miten Oy:n on toimittava?

Kuluttajavirasto voi erillisestä hakemuksesta vapauttaa valmismatkaliikkeen harjoittajan vakuudenasettamisvelvollisuudesta kokonaan tai osittain.

(koska: valmismatkaliiketoiminnassa ei peritä ennakkomaksuja tai ennen matkan päättymistä perittävä maksu on vähäinen )

Haettaessa 1 momentissa tarkoitettua vapautusta vakuudenasettamisvelvollisuudesta on hakemuksessa ilmoitettava sen perusteena olevat seikat.


5. Kuluttajavirasto antaa säädettyä maksua vastaan otteita valmismatkaliikerekisteristä. Selvitä netistä mitä ote maksaa. 

30 €


LAKI VALMISMATKALIIKKEISTÄ

1. Minkälainen rangaistus voidaan antaa henkilölle, joka harjoittaa valmismatkaliikettä asettamatta vakuutta? Entä silloin, jos menettely on ollut törkeä?

Jos joku harjoittaa valmismatkaliikettä ilman, että hänet on rekisteröity valmismatkaliikkeen harjoittajaksi, tai jos valmismatkaliikkeen harjoittaja asettamatta vakuutta harjoittaa toimintaa, johon vaaditaan vakuus, Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi kieltää asianomaista jatkamasta tällaista toimintaa.

2. Mitä pakkokeinoja kuluttajavirastolla on käytettävissään saadakseen ruotuun valmismatkaliikkeen, joka harjoittaa valmismatkatoimintaa rekisteröitymättä tai vakuudetta?

-Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi kieltää asianomaista jatkamasta tällaista toimintaa.
-Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi kieltää asianomaista jatkamasta sellaista toimintaa, johon vaaditaan vakuus.
-Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi kehottaa asianomaista määräajassa täyttämään velvollisuutensa.
-Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi asettaa kiellon tai kehotuksen tehosteeksi uhkasakon.

3. Olet ostanut matkanjärjestäjä X:ltä ”pelkät lennot”, koska haluat järjestää majoituksen kohteessa itse. Kuuluuko matkasi tämän lainsäädännön piiriin? Jos, niin minkä pykälän mukaan kuuluu?

Kuuluu
1 §
Valmismatkaliikkeen harjoittamiseen rinnastetaan tässä laissa lentokuljetusten järjestäminen, tarjoaminen tai välittäminen kuluttajille, jos kuljetuksen järjestää, tarjoaa tai välittää muu kuin lentoliikenteen harjoittaja.
4. Mitä tämä laki määrää nimitysten ”matkatoimisto” ja ”valmismatkaliike” käytöstä?

Vain rekisteröity valmismatkaliikkeen harjoittaja saa käyttää toiminimessään tai muuten toimintaansa osoittamaan nimitystä matkatoimisto tai valmismatkaliike.

5. Valmismatkaliike on joutunut konkurssiin ja matkustajat joutuvat selviytymään kukin oman kykynsä mukaan takaisin kotiinsa. Selvityksissä käy ilmi, että sen vakuudet eivät riitä kattamaan kaikkia lain edellyttämiä suorituksia. Mitkä matkustajien kustannukset tulevat ensin maksuun ja millä perusteella?

Jos vakuus ei riitä kaikkiin 9 §:n 1 momentissa tarkoitettuihin suorituksiin, saatavat maksetaan 9 §:n 1 momentin mukaisessa järjestyksessä.



1) matkustajien paluukuljetuksen, jos sopimukseen on sisältynyt kuljetus;
2) matkan peruuntuessa ennen matkan alkamista suoritetun maksun tai matkan keskeytyessä keskeytynyttä matkan osaa vastaavan hinnan korvaamisen kuluttajalle; sekä
3) matkustajien majoituksen matkakohteessa paluukuljetukseen asti, jos sopimukseen on sisältynyt majoitus.

MATKAILU JA KULUTTAJANSUOJA
1. Kuka on kuluttajansuojalain perusteella kuluttaja?

Kuluttajana pidetään tässä laissa luonnollista henkilöä, joka hankkii kulutushyödykkeen pääasiassa muuhun tarkoitukseen kuin harjoittamaansa elinkeinotoimintaa varten.
2. Ohjelmapalveluyritys mainostaa matkailualan aikakauslehdessä elämystuotetta, johon sisältyy tiettyjen asiakasryhmien kannalta terveydellisiä riskejä. Mihin pykälään vedoten voidaan todeta, että mainos on sopimaton?

2 §
3) siinä suhtaudutaan hyväksyvästi toimintaan, jossa vaarannetaan terveyttä, yleistä turvallisuutta tai ympäristöä ilman, että tällaisen toiminnan esittämiseen on markkinoitavaan hyödykkeeseen liittyvää asiallista perustetta.



3. Mitä hintaa pitää käyttää vertailukohtana kun alennusprosentteja ilmoitetaan?

Kulutushyödykkeen hintaa ei saa ilmoittaa alennetuksi enempää kuin se tosiasiallisesti alittaa elinkeinonharjoittajan aikaisemmin perimän hinnan.

4. Ohjelmapalveluyritykseen hankitaan uusia maastopyöriä niitä myyvästä yrityksestä. Pyörissä vaikuttaisi kuitenkin olevan virheitä. Voiko ohjelmapalveluyritys vedota kuluttajansuojalakiin saadakseen hyvitystä?

Ei, koska elinkeinoharjoittajaa ei pidetä kuluttajana. 
Kuluttajana pidetään tässä laissa luonnollista henkilöä, joka hankkii kulutushyödykkeen pääasiassa muuhun tarkoitukseen kuin harjoittamaansa elinkeinotoimintaa varten.

5. Ohjelmapalveluyrityksen johtaja on sitä mieltä, että yrityksen sukellustuote on huomattavasti laadukkaampi kuin kilpailevan yrityksen. Saako johtaja yrityksen esitteessä mainita, että ”kilpailijamme Sukellus syvälle Oy:n sukelluspaikat ovat sumeita eivätkä muutenkaan soveliaita sukeltamiseen, joten teidän kannattaa kääntyä meidän puoleemme halutessanne todellisia sukelluselämyksiä”.

Markkinoinnissa tai asiakassuhteessa ei saa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja, jos tiedot ovat omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman annettuja tietoja olisi tehnyt.


KULUTTAJATURVALLISUUSLAKI

1. Ohjelmapalveluyrityksen asiakasryhmä on kahden päivän kelkkasafarilla saaristossa. Säätiedotus lupaa lämpötilan jyrkkää nousua ja jään kestävyyden heikkenemistä. Miten ohjelmapalveluyrittäjän on tilanteessa lain mukaan toimittava?

Toiminnanharjoittajan on olosuhteiden vaatiman huolellisuuden ja ammattitaidon edellyttämällä tavalla varmistauduttava siitä, että kulutustavarasta tai kuluttajapalvelusta ei aiheudu vaaraa kenenkään terveydelle tai omaisuudelle. Toiminnanharjoittajalla on oltava riittävät ja oikeat tiedot kulutustavarasta ja kuluttajapalvelusta, ja hänen on arvioitava niihin liittyvät riskit.


2. Mikä on elinkeinonharjoittajan keskeinen velvollisuus tämän lain mukaan?

Huolellisuusvelvollisuus, Ilmoitusvelvollisuus, Turvallisuusasiakirjan laatiminen, Vaarallisesta kulutustavarasta tai -palvelusta ilmoittaminen ja Tietojen antaminen kuluttajalle.

TUOTEVASTUULAKI


1. Asiakas ajaa mönkijällä päin puuta, jolloin hän loukkasi itseään. Hänen mielestään mönkijän jarruissa oli tekninen vika. Miten hänen pitää tehdä saadakseen korvauksia?

Vahinkoa kärsineen on näytettävä toteen vahinko, tuotteen puutteellinen turvallisuus sekä puutteellisen turvallisuuden ja vahingon välinen syy-yhteys.

VALMISMATKALAKI


1. Olet Suomen Patu ry:n järjestämällä hiihtovaellusmatkalla Enontekiössä. Matkan hintaan kuuluvat kuljetukset, majoitus, ruokailut ja ohjelmat. Matkan viimeiseksi päiväksi on järjestetty mahdollisuus lumikenkäilyyn Saana-tunturin rinteillä. Reitti on sinulle liian haastava, joten loukkaat jalkasi kivikossa tarpoessasi. Olisit välittömän ensiavun tarpeessa, mutta henkilökunnalla ei ole valmiuksia eikä ensiaputarpeita sinun auttamiseksesi, minkä vuoksi vammasi pahenee. Päästyäsi kotiin otat yhteyden Suomen Patu ry:n saadaksesi korvauksia, koska vammasi vaatii jatkohoitoa olemattoman ensiavun takia. Suomen Patu ry. kiistää korvausvelvollisuutensa vedoten siihen, että he käyttivät lumikenkäilyssä alihankkijaa, jonka puoleen he kehottavat sinua kääntymään. Tyydytkö SP:n vastaukseen? Jos et, niin miksi?

En tyydy, koska:
Jos matkustaja matkan aikana sairastuu, joutuu onnettomuuteen tai rikoksen uhriksi taikka kärsii muun vahingon, on matkanjärjestäjän avustettava häntä sairaanhoidon tai ennenaikaisen paluukuljetuksen järjestämisessä, rikoksen tai vahingon selvittelyssä ja muissa tarpeellisissa toimenpiteissä.

Matkustaja saa 1 momentin estämättä vedota virheeseen, jos matkanjärjestäjä tai muu elinkeinonharjoittaja, jota matkanjärjestäjä on käyttänyt apunaan sopimuksen täyttämisessä, on menetellyt törkeän huolimattomasti tai kunnianvastaisesti ja arvottomasti.


2. Olet Kanarialla valmismatkalla. Huoneesi ei vastaa odotuksiasi. Keittiössä ei ole riittävästi astioita ja huone on pienempi kuin oletit. Siivouskaan ei toimi toivomallasi tavalla. Palattuasi Suomeen otat matkanjärjestäjään yhteyttä saadaksesi korvausta. Oletko oikeutettu korvauksiin?

En, koska:
Matkustaja ei saa vedota virheeseen, ellei hän ilmoita virheestä matkanjärjestäjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Jos matkakohteessa ei ole matkanjärjestäjän edustajaa, virheilmoitus voidaan tehdä elinkeinonharjoittajalle, jota matkanjärjestäjä on käyttänyt apunaan ja jonka suorituksessa virhe ilmenee

3. Mitä tietoja matkanjärjestäjän on annettava sinulle ennen sopimuksen päättämistä?

Matkanjärjestäjän on huolehdittava siitä, että matkustaja saa 6 §:ssä tarkoitetut tiedot sekä 6 a §:ssä tarkoitetut sopimusehdot ennen sopimuksen päättämistä. Sopimusehdot ja 6 §:n 10 kohdassa tarkoitetut tiedot on annettava kirjallisina tai 6 a §:n 1 momentissa tarkoitetulla pysyvällä tavalla sähköisesti.


1) matkan hinta, hintaan sisältyvät palvelut, mahdolliset erikseen perittävät maksut ja maksuehdot;
2) matkan kohde tai kiertomatkan kohteet ja matkareitti;
3) matkan kesto päivinä tai viikkoina ja kiertomatkoista myös oleskeluajat eri paikkakunnilla;
4) lähdön ja paluun päivämäärät sekä paikat;
5) kulkuväline, kuljetusmuoto, kuten reitti- tai tilauskuljetus, matkustusluokka ja alustavat aikataulut;
6) majoituksen muoto, sijainti, kohdevaltion sääntöjen mukainen luokitus tai muu mukavuustasoa kuvaava selvitys sekä muut pääominaisuudet, kuten saatavilla olevat palvelukset ja huoneen tai huoneiston tyyppi ja varustetaso;
7) yleiset tiedot Euroopan talousalueeseen kuuluvien valtioiden kansalaisten tarvitsemista matkustusasiakirjoista ja niiden hankkimiseen yleensä tarvittavasta ajasta sekä matkaa ja oleskelua koskevista terveysmääräyksistä;
8) tarve kattaa henkilö- ja esinevahingoista sekä matkan peruuttamisesta koituvat kulut vapaehtoisella matkavakuutuksella;
9) vaaditaanko matkan toteuttamiseen vähimmäismäärä matkustajia ja milloin matkan mahdollisesta peruuttamisesta vähäisen osanottajamäärän takia viimeistään ilmoitetaan;
10) onko matkanjärjestäjä tai matkanvälittäjä asettanut valmismatkaliikkeistä annetun lain (939/2008) 9 §:ssä tarkoitetun vakuuden, minkä valtion lain mukaan vakuus on asetettu ja kattaako vakuus tarjotun matkan.
4. Matkanjärjestäjä ilmoittaa matkan varanneelle ja maksaneelle asiakkaalle, että matkan hintaa on nostettava kohonneiden polttoainekustannusten vuoksi. Onko matkanjärjestäjällä oikeus korotukseen ja minkä suuruinen korotus voi olla?

On oikeus, koska:
Matkanjärjestäjä saa sopimusehdoissa varata itselleen oikeuden korottaa matkan hintaa sopimuksen päättämisen jälkeen, jos matkanjärjestäjä sitoutuu myös alentamaan matkan hintaa vastaavalla perusteella. Hinnan korotus saa perustua ainoastaan:
1) matkan hintaan vaikuttavien verojen ja muiden julkisten maksujen muutoksiin;
2) matkan kustannuksiin vaikuttavaan valuuttakurssien muutokseen; tai (20.11.1998/850)
3) kuljetuskustannusten muutokseen, johon matkanjärjestäjä ei ole voinut vaikuttaa ja jota matkanjärjestäjä ei ole voinut ottaa lukuun sopimusta päätettäessä.
Hinnan korotus ei saa olla kustannusten nousua suurempi. Hintaa on alennettava vähintään kustannusten laskua vastaavasti. Matkanjärjestäjän on ilmoitettava uusi hinta matkustajalle niin pian kuin mahdollista.
Hintaa ei saa korottaa sovittua matkan alkamispäivää edeltävien 20 päivän aikana. Matkanjärjestäjällä ei tänä aikana ole myöskään velvollisuutta alentaa hintaa.
5. a. Miten määritellään valmismatka?



Valmismatkalla tarkoitetaan tässä laissa etukäteen järjestettyä yhdistettyyn hintaan tarjottua palvelusten yhdistelmää, johon sisältyy vähintään:
1) kuljetus ja majoitus; tai
2) kuljetus tai majoitus sekä lisäksi muu kokonaisuuden kannalta olennainen matkailupalvelus; tässä tarkoitettuna palveluksena ei pidetä kuljetukseen tai majoitukseen liittyvää oheispalvelusta, kuten ruokailu-, ajanvietto- tai kokousjärjestelyjä, eikä muuta vastaavaa palvelusta, joka ei määräävästi vaikuta kokonaisuuden sisältöön ja hintaan.
5 b. Järjestät kavereillesi shoppailumatkan Tukholmaan toimien myös matkanjohtajana matkalla. Hoidat varaukset ja rahaliikenteen matkatoimistoon päin. Kaverisi suivaantuu kun varaamasi hotelli ei vastannut hänen odotuksiaan. Voiko hän hakea korvauksia valmismatkalain perusteella?

Kaveri on yhtä lailla matkustaja ja hänellä on oikeus valittaa. Kuitenkin vain tapauksessa, jossa hotelli ei vastaa kuvausta ja tiedot eivät ole olleet oikeita.
Matkustajalla tarkoitetaan sitä, joka on tehnyt matkanjärjestäjän tai -välittäjän kanssa valmismatkaa koskevan sopimuksen tai jolla on oikeus osallistua matkalle sellaisen sopimuksen perusteella, jonka muu henkilö tai yhteisö on tehnyt matkanjärjestäjän tai -välittäjän kanssa.

6. Tuttavapariskunnat joutuvat ryöstetyiksi kaupunkilomallaan. Toinen pariskunta on tee-se-itse –lomalla ja toinen on ostanut valmismatkan. Miten valmismatkan ostanut pariskunta on paremmassa asemassa hankkiessaan tilanteessa apua?

Matkanjärjestäjän on avustettava valmismatkan ostanutta pariskuntaa sairaanhoidon tai ennenaikaisen paluukuljetuksen järjestämisessä, rikoksen tai vahingon selvittelyssä ja muissa tarpeellisissa toimenpiteissä.


7. Millaisissa tilanteissa saatat olla matkan jälkeen oikeutettu hinnanalennukseen?

Jos virhettä ei ole korjattu viivytyksettä matkanjärjestäjän kustannuksella tai jos virhe ei ole korjattavissa, matkustajalla on oikeus virheen merkitystä vastaavaan hinnanalennukseen.

8. Asiakas on ostanut valmismatkan Pariisiin. Lähtö on kolmen päivän päästä. Asiakas saa tietää, että hän ei työesteiden vuoksi pystykään osallistumaan matkalle. Asiakkaan puoliso voisi lähteä matkalle. Millä edellytyksillä puoliso voisi osallistua asiakkaan puolesta matkalle ja miten asiakkaan tulisi toimia?

Matkustajalla on oikeus luovuttaa sopimukseen perustuvat oikeutensa henkilölle, joka täyttää mahdollisesti asetetut matkalle osallistumista koskevat ehdot. Luovutuksesta on ilmoitettava matkanjärjestäjälle viimeistään 48 tuntia ennen matkan alkamista.
Matkanjärjestäjä saa periä kohtuullisen korvauksen luovutuksesta aiheutuvista tarpeellisista toimenpiteistä. Luovuttaja ja luovutuksensaaja vastaavat yhteisvastuullisesti matkan hinnan ja mahdollisesti perittävän korvauksen maksamisesta matkanjärjestäjälle.

9. Olet ostanut valmismatkan, johon sisältyy keskeisenä osana suosikkiyhtyeesi konsertti (+lennot+majoitus). Päästyäsi Tukholmaan käy ilmi, että matkanjärjestäjä ei olekaan onnistunut saamaan lippuja kyseiseen konserttiin. Haluat palata Suomeen. Mitä velvollisuuksia matkanjärjestäjällä on sinua kohtaan? 

Matkustajalla on oikeus purkaa sopimus matkan aikana tai matkan jälkeen, jos matkan toteutus osoittautuu niin virheelliseksi, ettei matka vastaa sille alun perin asetettua tarkoitusta. Jos matkanjärjestäjän suorituksesta on ollut matkustajalle hyötyä, matkustajan on maksettava matkanjärjestäjälle korvaus, joka vastaa suorituksen arvoa matkustajalle.
Jos matkustaja purkaa sopimuksen matkan aikana, matkanjärjestäjän on omalla kustannuksellaan tarvittaessa järjestettävä matkustajan paluukuljetus. Kuljetus on järjestettävä alun perin sovittua vastaavalla kuljetusvälineellä matkan lähtöpaikkaan tai muulle sovitulle paikkakunnalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti