keskiviikko 8. tammikuuta 2014

Oiva-loppuseminaari

Tänään pääsimme osallistumaan Oiva-hankkeen loppuseminaariin, joka järjestettiin Hämeenlinnan Verkatehtaalla. 

EDIT: Saimme myöhemmin muutaman kysymyksen koulumme puolesta tehtäväksi, joten lisäsin kyseiset kysymykset tähän samaan postaukseeni ja vastasin niihin.




Itse lähdin hommaan mukaan mielenkiinnolla, koska puhujalistalla oli tällä kertaa hyvin tuttujakin nimiä. Henkilökohtaisesti odotin eniten Kuustosen Mikkoa.


Seminaari lähti nopeasti käyntiin Simo Frangenin johdolla humoristisella otteella ja esittelyiden jälkeen puhujan rooliin päästettiin itse herra Mikko Kuustonen. Huumoripohjalla hänkin. Alkuun saimme myös kuulla hänen musiikillisia lahjojaan ennen kuin hän lähti itse varsinaiseen asiaansa.






Hän otti puheeseensa mukaan niin Hota-pulverit kuin afrikkalaiset sananlaskutkin ja matkansa maailmalla.




Lisäksi saimme osamme myös matematiikan ihmeellisestä maailmasta, kun meille esiteltiin J.T.Bergqvistin kaava.





Osansa sai myös Euroviisut, katsastuskonttorit, verovirastot ja ylipäätänsä kaikki musiikki. Hauskoja esimerkkejä tuntui olevan loputon määrä, joten puhetta oli mukava kuunnella.

Kuluuko aika vai lisääntyykö se...? 

Mikä on J.T.Bergvistin kaava ja mitä voit siitä oppia?
Ylempänä näkyy osa kyseisestä kaavasta, mutta kokonaisuudessaan se on tämänlainen:

1.0 x 1.0 x 1.0 = 1.0 Normisuoritus
1.0 x 1.2 x 1.0 = 1.2 Innostus tarttuu
1.2 x 1.2 x 1.2 = 1.7 Yhteisnoste
1.0 x 1.2 x 0.5 = 0.6 The bad Apple
0.8 x 0.8 x 0.8 = 0.5 Yhteislatistaminen

Kaavan pointtina on kokonaisuudessaan työyhteisön vuorovaikutus ja miten se vaikuttaa työskentelyyn. Jokainen työntekijä vaikuttaa toiseen. Kuustonen kertoi myös esimerkin, kuinka huonoistakin ideoista voi syntyä hyviä, joten huono idea ei välttämättä ole loppujenlopuksi huono vaan erinomainen. 

Mistä Mikon valtava karisma juontaa juurensa?
Mikko kertoi puheessaan tarinaa omasta äidistään ja lapsuudestaan. Äidin opit ovat nähtävästi jääneet mieleen nimittäin hänen äitinsä muistutti, että tärkeintä on olla kohtelias etenkin yrittäjänä. Nöyränä pysyminen on tärkeää. Mikolla on myös kokemusta monelta eri alalta sekä maailmankatsomus on omaa luokkaansa, koska onhan hän matkustellutkin paljon ja nähnyt mitä maailmalla todellisuudessa tapahtuu.


Seuraavaksi vuoronsa sai Veikka Gustafsson ja hänen aiheenaan oli lähinnä itsensä voittaminen, yrittäjyys ja matkailutoiminta.


Veikka kertoi aluksi paljon yrittäjyydestä ja palveluista sekä itsestään niin yrittäjänä kuin vuorikiipeilijänä. Hän näytti samalla hienoja kuvia kiipeilyreissuiltaan.

Työnteosta ja matkailusta hän kertoi mielenkiintoisen tarinan pakistanilaisesta miehestä, jolla oli harvinainen asenne työntekoon. Kyseinen mies näki heidät kiipeilyvarusteineen ja sanoi heille haluavansa heille töihin samantien. Kyseinen tyyli ei kuulemma ole yleinen Pakistanissa.

Loppupuheensa aikana Veikka kertoi laajasti vuorikiipeilystään ja siitä, kuinka se todellisuudessa tehdään. Taustalla pyöri edelleen lisää hienoja ja valaisevia kuvia retkistä.


Miten tuote myydään?
Panostetaan siihen, että saadaan asiakas tietoiseksi palvelusta tai tuotteesta ja rakennetaan hyvä asiakassuhde, eikä vain ajatella asiakkaita rahanlähteinä.
Millaista on hyvä yhteistyö?
Hyvään yhteistyöhön kuuluu, että molemmat osapuolet arvostavat toisiaan ja ovat valmiita myös auttamaan toisiaan, kun tarve tulee. Hyvään yhteistyöhön kuuluu myös se, että tiedostetaan omat heikkoudet eikä vain etsitä toisten virheitä. Opitaan tulemaan toimeen toisten ihmisten heikkouksienkin kanssa.

Veikan esityksen jälkeen oli vuorossa 15 minuutin tauko, jonka jälkeen palattiin kuulemaan Lisa Souniota, jonka aiheena oli brändit ja markkinointi.


Täytyy miettiä, kuinka erottua omalla tyylillä ja äänellä. Kekseliäs markkinointi elinehto?

Tuttu ympäristö sokeuttaa huomaamatta mitä pitäisi tehdä. 

Mainonta suoraan ulos. Kasva ja kehitä jakamalla. Legendaa.

New service level: jatkuva upgrade, yllätys-pikkujoulu. Hemmottelu, viihteellisyys, esteettisyys. Elämys on kova trendi.

Hotelli Caprilla: työntekijöillä parhaimmat ja kalliit työasut. Asiakkaalle luksusolo.


Täytyy uskaltaa yksinkertaistaa! 

"Kasvata viikset" eli tee itsesi tunnetuksi omalla tyylillä ja tavalla. Jokin asia mistä juuri sinut tunnistaa.


Ääni=suuri brändin lähde. Miten yrityksessä vastataan puhelimeen?

Lyhyet videot tärkeä osa markkinointia. 

Hauskat ja mieleenpainuvat nimet jäävät mieleen.

Mediankaltainen brändi huomataan! Tempaukset herättävät huomiota.

Yhteenveto:

1. Tee, älä urputa! Puhuminen ja viestintä = 1% Onko markkinointi ykkönen?
2. Vertaa USA 50% totta ja 50% tykitystä = esittämistä, kertomista, verkottumista
3.secret weapon 
4. Ilmeen, olemuksen ja osaamisen päivittäminen on helppoa!

Miten sinä erilaistut työmarkkinoilla? 
Minkä yhden omalaatuisen, koukuttavan ja tunnistettavan asian haluat ihmisten (potentiaalisten työnantajien) sinusta muistavan?

Minussa parasta taitaa olla se, että olen ennakkoluuloton ja tulen toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa. Osaan ottaa eri asiakasryhmät huomioon ja käyttäytyä asiallisesti ja tilanteen vaatimalla tavalla. Toivon, että minut muistetaan juuri näistä piirteistä sekä siitä, että olen ahkera tekemään minulle annettuja töitä ja pyrin tekemään ne niin huolellisesti kuin vain suinkin voin.

Lisan puheen jälkeen Simo tarttui vielä hetkeksi mikkiin ja ohjasi kuulijat kahville.

Tämän jälkeen pääsimme vielä kiertelemään matkatorille loppuajaksi.

Opin kyllä taatusti uusia asioita asenteista, yhteishengestä ja markkinoinnista!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti