lauantai 18. tammikuuta 2014

Matkamessut 17.1.2014

Saimme pienen toimeksiannon matkamessuille, joka oli seuraavanlainen

-Messuesittelijöiden suhtautumista opiskelijoihin. Positiiviset/negatiiviset kokemukset
- Havaintoja ja havainnollistavia kuvia postereista, hyvistä ja huonoista mainoksista
- Esimerkkejä, kuinka herätetään huomio ja kiinnostus + muut henk. koht. huomiot

Ja eilen sitten pääsimmekin tutkailemaan, mitä vuoden 2014 Matkamessuilla olikaan meille anettavanaan. Esittelen messuja nyt lähinnä esimerkkien ja kuvien kannalta. Lähinnä kuvailin messuosastoja, jotka oikeasti pistivät silmään ja herättivät ainakin oman mielenkiintoni. Kuvat menevät aikajärjestyksessä eli positiiviset ja negatiiviset kokemukset ovat nyt sekaisin.

Päädyimme ihan ensimmäisenä Rantapallon pisteelle, joka markkinoi itseään ainakin hauskalla ideallansa ja joka todella hyvin hyödynsi sosiaalista mediaa. Pointtina siis heittää niskaan hieman rekvisiittaa ja antaa esittelijän napata kuva, jonka avulla pystyi sitten osallistumaan arvontaan, kun jakoi kyseisen kuvan somessa pistäin mukaan hashtagin "rantapallo". Paljon oli ainakin instagramin puolelle tullut messuvieraiden kuvia ja tässä meidän porukkamme tyylinnäyte.


Kokkola

Yhteiskuvan jälkeen lähdettiinkin sitten kiertelemään ja etsimään niitä hyviä ja vähemmän hyviä messumainoksia ja postereita. Heti alkuun silmään osui Kokkolan messuosasto, joka oli itseasiassa melko iso, mutta mielenkiinnon tässä herätti tuo iso kuvallinen seinä, jossa luki isolla ja erottuvalla fontilla Kokkola. 


Imatran kylpylä

Ja tässä yksi erittäin negatiivinen kokemus. Meidän porukkamme osallistui varmaankin jokaiseen kilpailuun ja arvontaan, jotka messuilta löytyi ja Imatran kylpylän osaston nähdessämme päätimme osallistua heidän tarjoamaan arvontaan. Ja tämä kuva kertoo oikeastaan sen mitä tapahtui. Me menimme paikalla ja kukaan ei edes tervehtinyt meitä. Ja ei siinä vielä kaikki, mutta heti kun paikalla saapui pukuun sonnustautunut mieshenkilö niin osaston naiset hyökkäsivät heti tämän kimppuun kertomaan palveluistaan. Eli tässä taas nähtiin, kuinka nuoriin ei haluta panostaa laisinkaan... Harmi, kun itse osaston väritys ja kasvit toivat rentoutuneet olon. Palvelu ei niinkään.


 Pohjois-Pohjanmaa

Tämän kuvan nappasin ihan ohi mennen, mutta kyseisen osaston seinä oli kyllä niin puoleensavetävä, että täytyy antaa pisteet siitä.


Mondo

Kirjoitin ylös, että tämä kuva olisi ollut Mondon toisella osastolla ja korjatkaa vain, jos olen väärässä. Kuvan pointtina kuitenkin oli, että hirmu hyvä esittelijä ja "sisäänheittäjä" oli ainakin paikalla. Todella iloinen ja rento. Ja se, minkä vuoksi oikeastaan otin kuvan paikasta oli se, että tällä kyseisellä paikalla soitettiin taustamusiikkina meren ääniä. Herkkua kuuloaistille! Mukava muutenkin huomata, että messuilla oli huomioitu muutakin kuin pelkkää näköaisita. Kaikki aistit saivat osansa messukokemuksesta.


Valamo - Heinävesi - Varkaus

Tässä oli kyllä niin mielenkiintoinen valinta messuille, että jäimme kyseiselle paikalla hieman pidemmäksikin aikaa. Heti, kun huomasimme kalat niin iloinen ja hyvin asiantuntevalla asenteella varustautunut mies tuli kertomaan meille, että akvaariossa olevat kalat ovat sampia ja tämä olikin todella hyvä keskustelunaloitus ja lopulta löysimmekin itsemme osallistumasta taas yhteen arvontaan samalla, kun kuuntelimme miehen esittelyä paikkakuntien palveluista.






Kohdemaa?

En muista ollenkaan mikä tämän osaston aiheena oli, ehkä jokin kohdemaa? Pointtina kuitenkin, että tällaiset oman kohdemaan tyyliset kalusteet ja koristeet herättävät ainakin minussa mielenkiinnon heti. Varsinkin kaikennäköiset palmut ja puukoristeet. Olikin harmi, kun messuilla oli paljon maiden omia osastoja ja heillä oli ainoastaan tiski ja siinä kasa esitteitä. Olisi kiva, jos osastoilla olisi aina jotain mistä saisi hieman kuvaa kyseisestä maasta ilman, että tarvitsisi selata kasakaupalla esitteitä.


Loistoristeilyt

Tässä oli kyllä niin huomionherättävää mainontaa, että meidän oli pakko ottaa tästä kuva. Kävelimme melkein ohi, mutta tämän huomattuamme kyllä pysähdyimme heti tutkimaan mistä oikein oli kyse. Ja eihän tuo mainos oikeastaan edes valehdellut. Kupongeissa oli 75 euron alennus risteilyille.


Risteilyt

Olikohan tämä Karibian risteilyjen osastolta? Kauhea, kun ei muista aivan varmaksi. Olisi pitänyt ottaa kaikista yritysten nimistäkin kuvat perään. No, mutta tällaisia ratkaisuja näkyi messuilla enemmänkin, mutta aivan loistavahan tämä idea oli. Tuodaan majoitus suoraan messuille nähtäväksi. Itse ainakin kävin tuijottelemassa kyseistä hyttiä, koska onhan tämä paljon enemmän kuin pelkkä esite, jossa kerrotaan hytistä.


Russian Tours

Tämä taisi olla messujen näkyvin mainos, koska tämän huomasi korkealla ja kaukaakin. Värikäskin vielä. Kävimme Zenjan kanssa itse tiskilläkin, mutta en tiedä mikä siinä häiritsi itseäni, mutta osasto oli jotenkin kolkko. Ja huomasin myös, että esitteet olivat ryppyisiä ja kesti kauan ennen kuin joku tuli meille puhumaan.


Espanja

Espanjan tiskit eivät ehkä olleet mitään kauhean ihmeellisiä ja nekin olivat oikeastaan täynnä esitteitä. No kävin minäkin niitä kuitenkin hipelöimässä ja otin kasan Gran Canarian esitteitä mukaan ihan mielenkiinnosta varautuen ensi syksyn matkaamme. Pointtina oli kuitenkin tämä hirvittävän iso kartta lattialla, missä oli QR-koodeja. Tosi kiva idea, mutta ehkä huono siinä vaiheessa, kun kello löi 12 ja messut avattiin kaikelle kansalle. Ei näkynyt karttaa enää ollenkaan. Nämä kuvat siis melko aikaisin aamulla ja silloin kartta näkyi tosi hyvin.



Apollomatkat

Apollomatkat yllätti minut ihan täysin, koska heillä oli todella raikas ja ihanan värinen messuosasto. Valkoista, turkoosia ja vihreää. Iloiset messuesittelijät kruunasivat vielä koko osaston. Heidän messuilla jakamansa lehtikin oli aivan ihanan värinen. Olen ainakin itse ihan heikkona kaikkeen paratiisin mieleentuoviin esitteisiin ja väreihin.


Kreikka

Kreikalla oli todella huomiota herättävä osasto. Isot kuvalliset mainokset teksteineen ja lippuineen oli tosi kiva. Paikalla tuntui olevan myös tarpeeksi esittelijöitä, kun monilla osastoilla niitä tuntui olevan aivan liian vähän.


Scandic

Scandicin osasto oli vähintäänkin mielenkiintoinen. En ole ihan varma, että miten he olivat tämänkaltaisen osaston itselleen rakentaneet, mutta taideihmisten mieleen se oli varmasti. Ainakin jotain erilaista ja rohkeaa. Tuo heidän tiskinsä oli kyllä aivan mahtava!


Sun&Sea-alue
Messujen Sun&Sea-alue oli ihan hirmu kiva. Siellä oli niin kiva paratiisimeininki ja yksityiskohtiin oli panostettu. Ja oli siellä rantabaarikin! 


 Laitesukellus

Sun&Sea-alueella pääsi halukkaat kokeilemaan myös ihan oikeaa laitesukellusta. Meidän luokaltamme muutamat uskaltautuivat kastaa itsensä (kuulemma) hyiseen veteen. Me seurasimme tiiviisti Suvin testauskierrosta. Onhan tällainen ihan tajuttoman hyvää mainosta, kun harva varmaan menee pelkällä testimielellä tällaista mihinkään kokeilemaan muuten. Tällaisesta kokeilusta voi saada kipinän ihan ilmaiseksi!



 Singapore

Singaporella oli todella modernit ja viimeisen päälle olevat mainokset ja osasto muutenkin. Kuvassa näkyykin vähän tyyliä millainen kyseinen osasto oli. Tosi paljon oli panostettu tähän.


Matkailualan ammattilaiset

Löysimme loppumessujen aikana tällaisen osaston, johon jäimme sitten pyörittämään vielä kaikenlisäksi onnenpyörää ja vastaamaan kysymyksiin. Kuvan pointtina siis nuo seinällä näkyvät kysymykset, jotka Suvi bongasi. Ihan näin itseäkin koskettavia ovat.


Omenahotellit

Omenahotellin pisteestä en ottanut kuvaa, mutta heidän paikallansa oli niin mukaansavetävä esittelijä, että pakko mainita heidätkin. Esittelijä otti meidät heti juttusilleen keskeltä käytävää ja alkoi rohkeasti esittelemään meille hotellia ja kumoamaan siihen liittyviä mielikuvia. Kaikenlisäksi heidän osastollansa oli kuva Omenahotellin tyypillisestä huoneesta. Fiksu idea tämäkin. Ja minulle tuli aivan uutena juttuna, että Omenahotelleissa on oikeasti mahdollisuus ostaa aamiainen. Elin ihan siinä mielikuvassa, että kyseisessä hotellissa ei ole tätä mahdollisuutta. 

Indonesia

Indonesialla oli kyllä varmaan messujen huomiotaherättävimmät koristeet. Isot kultaiset koristeelliset patsaat ja muutenkin todella punakultaista koko piste. Harmikseni olimme jo matkalla bussille, joten en viitsinyt jäädä ottamaan enää kuvaa.

Holiday Club

Menimme kyseiselle paikalla osallistumaan arvontaan ja paikalla seisoskeli nuori tyttö, joka keskusteli kiivaasti ulkopuolisen kaverinsa kanssa, kuinka hän ei raaski käyttää lentopisteitä lentoonsa, koska saa samalla hintaa lennon käyttämättä pisteitään. Kyllä, kuuntelin keskustelua koko sen ajan, kun kirjoitin arvontalipuketta. Ja koko tänä aikana nuori tyttö ei sanonut meille sanaakaan eikä kiinnittänyt meihin minkäänlaista huomiota. Nojaili vain pöytää vasten. Sitä sanoisin huonoksi palveluksi. Tämän jälkeen menimme viereisen esittelijän luo pelaamaan hieman golfia ja tällä esittelijällä oli aivan erilainen asenne hommaansa. Hän oli reipas ja häntä kiinnosti enemmän me, kun lentopisteet. 

Muita huomioita ja yleinen vaikutelma

Messuilla oli selkeästi enemmän puoleensavetäviä mainoksia, kuin oikeasti huonoja. Huonoja paikkoja ei tainnut tulla vastaan muuta kuin Suvi bongasi meidän skumppatuokiollamme pari osastoa, joissa oli vain pöytä ja sermi eikä ketään paikalla. Nämä olivat ehkä ääripäitä, mutta näissäkin varmaan tilanne, että kyseisen osaston omistaja ei vain ole tullut messuille laisinkaan. Olihan messuilla tietysti pienemmän mittakaavan pisteitä, mutta ei niitä nyt ehkä huonoiksi voisi kuvailla. Ne olivat vain toteutettu pienemällä budjetilla. Palvelussa sen sijaan oli huimiakin eroja, oli todella asiantuntevia ja kaikki avosylin vastaanottavia esittelijöitä ja sitten toisessa ääripäässä taas ne, joita ei pätkääkään kiinnostanut tietyt messuvieraat. Tiivistettynä kuitenkin, että innokkaalla asenteella ja reippaalla otteella asiaansa saa herätettyä varmasti jokaisen potentiaalisen messuvieraan kiinnostuksen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti