torstai 16. tammikuuta 2014

Maailmanmatkaajien klubi-tapahtuma

Varasimme aikaisin syksyllä Maailmanmatkaajien klubin ensimmäisen tapahtuman päivämäärän ja lähdimme suunnittelemaan kyseistä tapahtumaa. Aluksi päätimme luoda kyselyn, johon saisimme toivonmukaan paljon vastauksia, jotka auttaisivat meitä pääsemään alkuun. Ja niinhän me saimmekin. Erityisesti olimme innoissamme, kuinka aktiivisesti kyselyyn osallistuneet olivat vastanneet avoimiin kohtiin, joissa sai esittää mm. toiveita klubia kohtaan. Saimme niistä heti paljon apuja homman käyntiin laittamisessa.

Mitä opin tästä? Mitä parannettavaa?
Opin ainakin, että kyselyt täytyy tehdä todella tarkasti ja kiinnittää huomiota jokaiseen sanaan mitä käyttää. Opin myös, että täytyisi pitää positiivinen asenne alusta asti. Aloimme heti ajatella negatiivisesti, että eihän niitä vastauksia tulisi kuin muutama, mutta olimme väärässä. Huomasin myös, että kun johtoryhmässämme oli taas hyvä ja aktiivinen porukka kasassa niin hommat lähtivät ainakin kyselyn tuloksien läpikäymisen osalta ainakin hyvin käyntiin.


Myöhemmin saimme työnjaon, josta selvisi, että nuoremmat opiskelijat ottavat vastuun tapahtuman toteutuksesta ja sisällöstä ja meille aikuisille annettiin tehtäväksi markkinointi. Tammikuun puolenvälin lähestyessä koimme kuitenkin ongelmalliseksi mainostamisen, koska nuorilta ei ollut tullut minkäänlaista informaatiota siitä, mitä tapahtuma loppujen lopuksi tulisi sisältämään. Paha markkinoida, jos ei tiedä mitä markkinoi. Lopulta emme päässeet oikeastaan markkinoimaan tapahtumaa ennen itse tapahtumapäivää laisinkaan. Nuoremmat olivat tehneet oman mainoksen lähinnä koskien Islantia ja Italiaa. Nämä mainokset oli sijoitettu ympäri koulua. Meidän työksemme jäikin lopulta tapahtumassa mainostaminen ja palautelappusten jakaminen. 

Mitä opin tästä? Mitä parannettavaa?
Opin taas, kuinka tärkeää on olla aktiivinen ryhmänä, jotta asiat saadan hoidettua ajoissa. On hyvin harmillista, että kun toisten työt venyvät, niin se tuottaa ongelmia seuraavalle työryhmälle. Tässä tapauksessa meille. Aikataulusta on siis pidettävä kiinni.


Tänään olikin sitten vuorossa jo itse tapahtuma. Suurin osa meidän luokastamme meni paikalle viimeisten tuntien jälkeen ja saimmekin heti palautelappuja käteen jaettaviksi. Siinä olikin meidän hommamme sen lisäksi, että tarkoituksenamme oli myös kerätä alustavia matkaideoita, joista pääsisi sitten suunnittelemaan ihan oikeita matkoja.

Nuoremmat opiskelijat olivat tehneet tapahtumaan hienoja esitelmiä Italiasta ja Islannista ja pöydillä heillä pyörivät muutamat diatkin. Huomasin myös, että he olivat perehtyneet asioihinsa, joita heidän oli tarkoitus esittää.

Lopulta tilaisuuden loppuessa kasassa oli kyllä todella hyvä määrä palautelappuja ja oli joukossa muutama alustava matkasuunnitelmakin.

Mitä opin tästä? Mitä parannettavaa?
Tuli huomattua, kuinka tärkeää olisi olla jokaisessa työvaiheessa mukana tai ainakin kuulolla asioista. Hieman oli outoa mennä kesken tilaisuuden paikalle vain jakelemaan palautelappuja, kun ei tiennyt oikeastaan tilaisuuden hengestäkään vielä mitään. Hieman enemmän informaatiota olisi siis esimerkiksi facebookin ryhmän kautta voinut tulla. Harmikseni huomasin myös, että eilen tekemäämme palautelappua oli muokattu hieman ja kehittämisidean kohta oli kokonaan jätetty lapusta pois. Tällä uudella lapulla pystyi oikeastaan antamaan vain positiivista palautetta. Ehkä jokin avoin "muuta palautetta" osio olisi ollut tarpeellinen tähän, koska tilaisuuteen tulijat olisivat olleet potentiaalinen joukko antamaan myös kehittämisideoita, joista olisi hyvä ammentaa seuraavalle kerralle.

Kaikenkaikkiaan hyvä tapahtuma ja iloisella asenteella saavutti jälleen kerran parhaimmat tulokset!








1 kommentti:

  1. Tämä on tarkka ja kypsän oloinen analyysi tapahtuneesta - hyvä Sini :)

    VastaaPoista